Activiteitgericht werken is de kern van hybride werken. Welke activiteiten je op een dag doet, bepaalt waar en wanneer je die dag werkt. In het verleden hebben we ons onvoldoende afgevraagd wat de meest handige tijd en plaats is om je werk te doen. Van negen tot vijf op kantoor was de norm, we dachten daar nauwelijks over na. Het gevolg was dat we massaal in de file stonden en de hele dag op dezelfde werkplek zaten, ongeacht het werk dat we deden. Corona heeft ons geleerd dat het veel slimmer kan en dat thuiswerken heel goed mogelijk is.
Een persoonlijke bank in de digitale tijd, die ambitie willen wij doorvertalen in onze manier van werken. Digitalisering en beeldbankieren zijn belangrijke elementen in ons nieuwe bedieningsmodel. Als je dat gebruikt in het contact met de klant, gebruik het dan ook in je eigen werk. Practice what you preach: het zelf doorleven en ervaren, net zoals we daarin geloven voor onze klanten.
Hybride werken geeft ook onze (toekomstige) collega’s de flexibiliteit invulling te geven aan de verschillende rollen in hun leven, als collega, ouder, mantelzorger, etc. Het wordt een wezenlijk onderdeel van onze 'people value proposition': bij ABN AMRO heb je vrijheid om jouw werk zelf te organiseren, waar en wanneer jij wilt. Uiteraard in nauwe samenspraak met je team en collega’s. En laten we ook niet onze purpose en duurzaamheidsdoelstellingen vergeten. Minder reisbewegingen helpen ons die duurzaamheidsdoelen te halen. Want wij zijn er van overtuigd: er is een wereld te winnen.
De kern van 'hybride werken' is dat je op basis van je activiteit bepaalt welke werkplek je nodig hebt. Op basis daarvan gaan we ervan uit dat collega’s gemiddeld zo’n twee à drie dagen thuis of op afstand werken. Daarbij houden we ook rekening met collega’s die niet altijd thuis kunnen of willen werken; de wellbeing van en 'care' voor onze collega’s staat namelijk voorop. Uit onze onderzoeken blijkt dat collega’s het persoonlijke contact op kantoor missen, maar dat ze ook de voordelen van het op afstand werken ontdekt hebben. In de nieuwe situatie kan het allebei.
Een goede inrichting van een thuiswerkplek is heel belangrijk. Heb je geen goed bureau, goede bureaustoel of beeldscherm? Medewerkers van ABN AMRO kunnen een ergonomische thuiswerkplek bestellen. Ook inspireren wij regelmatig onze medewerkers met tips over hoe je het beste kunt thuiswerken, zoals: